Jak założyć profil zaufany przez bank?

przez | 10 sierpnia 2021

Profil zaufany to bezpłatne narzędzie umożliwiające załatwianie spraw urzędowych online, składanie podpisu zaufanego i potwierdzanie swojej tożsamości. Mając profil zaufany można korzystać z takich portali, jak epuap.gov.pl, obywatel.gov.pl, czy zus.pl/pue. Jest to duża ulga dla każdego, kto nie lubi składać wizyt w różnych urzędach, wypełniać papierowych dokumentów i stać w długich kolejkach.

Nowe technologie w urzędach

Nowoczesne technologie otaczają nas praktycznie ze wszystkich stron i wkraczają w nasze życie w coraz większym tempie. Dzięki nim wiele codziennych spraw można załatwić szybciej i prościej, bardzo często nie ma nawet konieczności wychodzenia z domu. Widząc, jak świat idzie do przodu, wiele osób zastanawiało się, kiedy w końcu ten postęp będzie zauważalny także w urzędach. Na szczęście w końcu się doczekaliśmy. Pierwszym krokiem było uchwalenie Ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, która dała początek dalszym zmianom.

Z punktu widzenia petentów różnego rodzaju urzędów, najważniejsze było to, by stworzyć system pozwalający na oszczędność czasu przy załatwianiu spraw. W tym celu powstał profil zaufany, który można założyć m.in. za pośrednictwem konta bankowego

Jak założyć profil zaufany?

Założenie profilu zaufanego trwa chwilę i nie powinno nikomu sprawić trudności. Najprostszym sposobem jest wykorzystanie konta bankowego. Jest to możliwe dzięki temu, że zakładając konto w banku, potwierdzamy swoją tożsamość przy pomocy dowodu osobistego, w związku z czym używając go do utworzenia profilu zaufanego, nie musimy dodatkowo przesyłać ani pokazywać nikomu dokumentów.

Samo założenie profilu zaufanego polega tak naprawdę na zalogowaniu się do swojego konta bankowego i znalezienia zakładki, za której pośrednictwem aktywujemy profil. Konieczna jest weryfikacja przy pomocy kodu wysyłanego wiadomością SMS i to wszystko. Innym sposobem jest rejestracja profilu przez ePUAP. Wystarczy wejść na stronę ePUAP.gov.pl, na której znajduje się okienko do logowania przez profil zaufany.

Profil zaufany a podpis elektroniczny

Dość często zdarza się, że te dwie rzeczy są ze sobą mylone, gdyż obie służą do potwierdzania swojej tożsamości. Jest jednak sporo kwestii, które je różnicują. Profil zaufany wykorzystywany jest do załatwiania spraw urzędowych, regulowania rozliczeń np. z fiskusem, zakładania działalności gospodarczej, dokonywania zgłoszeń i składania wniosków, daje także dostęp do danych zgromadzonych w serwisach gov.pl. Kwalifikowany podpis elektroniczny natomiast pozwala na m.in. podpisywanie dokumentów elektronicznych, czy branie udziału w przetargach. Kolejną różnicą jest cena, gdyż profil zaufany jest darmowy, a podpis elektroniczny kosztuje.

Dla osób nieprowadzących żadnej działalności profil zaufany jest absolutnie wystarczającym narzędziem do załatwiania codziennych spraw, z kolei kwalifikowany podpis elektroniczny sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *